Į pradžią
repository_misc/movies/sfile_631

Traukinių laikas

Train Time
Režisierius: John Shearman

Didžioji Britanija, 1952, 30 min., dokumentinis
„Traukinių laikas“ - tai ankstyvas „British Transport Film“ kompanijos kūrinys. Kaip ir daugelį kitų jų sukurtų juostų, „Traukinių laiką“ pirmiausia buvo galima pamatyti kino teatruose, ir tik vėliau jis pradėtas platinti 35 ir 16 mm formatu. Režisierius Johnas Shearmanas buvo vienas ištikimiausių Edgaro Anstey bendradarbių BTF padalinyje ir „Traukinių laikas“ yra geras jų bendro darbo rezultatų pavyzdys: filmas puikiai iliustruoja ikikarinio ir karo laikų stiliaus bei leitmotyvų perėjimą prie ankstyvojo pokario laikmečio. Kaip ir daugelyje kitų panašaus laikmečio filmų, pagrindinis sumanymas čia yra tas, kad žmonės „vaidina“ patys save, o scenarijus pasakoja apie jų elementarią profesinę patirtį, bet įtikinami vaidmenys rodo, kad neprofesionalūs aktoriai filmavimo metu tobulėjo (tikriausiai prie to prisidėjo santykinai didelis BTF biudžetas, suteikęs kūrėjams galimybę nufilmuoti daugiau dublių, nei sau galėdavo leisti ankstesni dokumentinių filmų režisieriai). Filme vaidina tik vienas profesionalus aktorius, vaidinantis išauklėtą, šiek tiek rėksmingą poną Kalovėjų, „British Railway“ vidurinės grandies vadovą, pasiryžusį dirbti visą naktį, kad tik krovininiai bei keleiviniai traukiniai važinėtų pagal tvarkaraštį ir kad vėlavimas vienoje stotyje nesukeltų „domino efekto“ visoje sistemoje.

Filmo temą neabejotinai galima susieti su moderniu BTF siekiu paaiškinti bei pasidžiaugti naująja nacionalizuota transporto sistema, taip pat atskleisti jos darbuotojų sumanumą ir darbštumą. „Dievo balso“ stiliumi skaitomas tekstas puikiai atskleidžia sąvokos esmę: žiūrovai gauna reikiamą informaciją ir galią suprasti dalykus, tuo pačiu metu vykstančius skirtinguose šalies kraštuose. Pagrindinė „Traukinių laiko“ tema – tai ne tik geležinkelio valdytojų, darbuotojų ir traukinių, bet ir visos visuomenės tarpusavio priklausomybė, apimanti žemdirbystę, laivybą, anglies ir plieno pramonę bei kitas sritis. Tai visaapimanti vizija, kurioje didelę reikšmę turi hierarchija, kaip antai konferencijos scenose, kur vaizduojamas vyresnysis „British Railways“ vadovas ir jam pavaldūs regionų vadovai.

Filmas atrodo gerokai modernesnis nei jo pirmtakai – iš dalies dėl puikios filmavimo kokybės ir ypač dėl lengvo, vaizdingo Edwardo Williamso garso takelio (E. Williamsas – puikus kompozitorius, kurio per mažai įvertintas indėlis į vėlesnius dokumentinius filmus beveik toks pats reikšmingas, kaip, tarkime, anksčiau garso takelius kūrusių Williamo Alwyno arba Muiro Mathiesono). Muzika suteikia gerą prieskonį šiam puikiam trumpam filmui apie įsipareigojimą visuomenei. Amžininkams ši juosta yra istorinis Britanijos atspindys, bet jaunajai kartai „Traukinių laikas“ gali labiau panašėti į mokslinę fantastiką.
Programos dalis: Traukinių laikas

Operatorius: Ronald Craigen

Muzika: Edward Williams

Prodiuseris: Edgar Anstey

Atsispausdink festivalio programą Kaune