Į pradžią

Animacijos meistras P. Dumala savo magiškus filmus pristatys Kauno kino festivalio žiūrovams

repository_misc/news//mfile_182
2010-09-24

Spalio 1 - 17 d. vyksiančiame Tarptautiniame Kauno kino festivalyje bus parodyta lenkų animacijos klasiko Piotro Dumalos animacinių filmų retrospektyva. Jo sukurti filmai yra sulaukę pasaulinio pripažinimo ir daugybės tarptautinių apdovanojimų dėl savitos animacinės technikos ir nepaprastai subtilių įžvalgų į žmogaus sielą. Animacijos meistras pats atvyks į Lietuvą pristatyti retrospektyvos Kauno kino festivalio žiūrovams.

Beveik visi P. Dumalos animaciniai filmai skirti suaugusiems, t. y., atlieka ne linksminamąją pramoginę funkciją, bet įtraukią į siurrealistinį, baugų pasaulį, veikiantį pagal keistą sapnų logiką. Animatoriaus paradoksalumas sudomino netgi MTV kanalą, - P. Dumala buvo pakviestas sukurti animuotą MTV kanalo logotipą.

P. Dumalos animaciniai  filmai pripažinti geriausiais Krokuvos, Manheimo, Lagovo, Oberhauseno festivaliuose, taip pat animatorius apdovanotas už reklamos darbus – 1994 m. gavo auksinį prizą Orlande už MTV logotipą „Šarlatanas“, 1996 m. Los Andžele buvo pagerbtas auksiniu prizu už kūrinį „Kafka susitinka Dostojevskį“.

Režisierius yra vadinamas animacinių filmų magu ir laikomas aukšto lygio kūrėju, kuris jautriai išmano meną ir žino, kokius tikslus sau kelti. Retrospektyvoje įtraukti septyni įvairios trukmės P. Dumalos animaciniai filmai: vieni ankstyvųjų filmų „Juodkepuraitis“ ir „Švelnioji“, „Sienos“, „Kojos laisvė“, vėlesnieji brandūs, žmogiškosios psichologijos persmelkti pasakojimai: „Francas Kafka“, „Nusikaltimas ir bausmė“ ir satyra „Dr. Charakteris pristato“.

„P. Dumalos ilgametražį vaidybinį filmą „Miškas“ pamačiau 2009 m. Lenkijos vaidybinio kino festivalyje Gdynėje, - pasakojo Tarptautinio Kauno kino festivalio direktorė Ilona Jurkonytė. – Už vizitą bei jo metu padarytus atradimus esu dėkinga Lenkų institutui Vilniuje, kurio atstovai pakvietė mane į šią kelionę po turtingą Lenkijos kino pasaulį. Vos pažiūrėjusi P. Dumalos „Mišką“, ėmiau ieškoti jo animacijos. Neapleido mintis, kad noriu kūrėjo asmeniškai paklausti apie tai, ką animatoriui reiškia perėjimas prie ilgametražio vaidybinio kino, kodėl tai įvyko dabar, kodėl būtent taip ir dar daugybę klausimų norėčiau užduoti... Tikiu, kad aš nesu vienintelė, kuriai tokie klausimai kyla, tad radusi progą, asmeniškai pakviečiau P. Dumalą atvykti susitikti su Kauno kino festivalio žiūrovais. Norinčius susitikti su P. Dumala kviečiame skubėti į „Skalvijos“ ir „Pasakos“ kino teatrų sales.“
 
Lenkų režisieriaus kūryba artima nebyliajam kinui, - juose vienatvė atsiskleidžia tiksliau nei filmuose su garsu. P. Dumalos animacijoje nėra dialogų - netgi 34 min. ilgio filme „Nusikaltimas ir bausmė“. Tarsi vidinio personažų gyvenimo kompensacija naudojama muzika, kurios tikroviškumas atveria papildomas prasmes ir interpretacijas, išlaikant formos grynumą, bet paprastai vaizdas kalba pats už save - „Švelniojoje“ stalas pavirsta lova, laikrodis – aikšte, didžiulis voras po stalu augantis simbolizuoja kylančią grėsmę, artėjantį emocinį dviejų personažų – jaunos moters ir už ją daug vyresnio vyro – sukrėtimą. Filmo „Francas Kafka“ protagonistas kelis kartus transformuojasi, kol galiausia pavirsta šunimi.

Vienas savotiškiausių ir psichologiškai įžvalgiausių kada nors sukurtų biografinių filmų laikomas „Francas Kafka“. Apie šį filmą (kuriame, remiantis jo paties dienoraščiais, vaizduojamas rašytojo Franco Kafkos gyvenimas) sakoma, jog jo veikėjas nupieštas taip meistriškai, kad netgi statiškas veidas išreiškia jausmus, vibruoja gyvybe. O pats P. Dumala, kalbėdamas apie šį kūrinį, pastebi: “Animacijoje tradiciškai vaizduojamos paprastos figūros, kaip Bolekas ir Liolekas – plokšti personažai, be šešėlių ar perspektyvos. Jei tik kas nors – tarkime aš – pradeda piešti šešėlius (o visa mano šviesa ir šešėliai kūriami pagal tikrą šviesą ir šešėlius), iš karto sakoma, kad kopijuojamas meninis kinas. Dauguma žmonių animaciją laiko arba plokščiais vaikiškais filmukais, arba ezoteriniu avangardu. Tiesą sakant, animacija ne atkartoja “tikrąjį kiną”, - ji pati ir yra tikrasis kinas”.

Pagal Fiodoro Dostojevskio romaną sukurtame animaciniame filme “Nusikaltimas ir bausmė” režisierius subtiliai nagrinėja sudėtingas filmo herojų būsenas. Animatoriaus nupiešti personažai juda ir veikia kaip tikri žmonės.

“Animacijoje galima pavaizduoti tikrovėje neįmanomas reakcijas, pavyzdžiui, žmogus dega ugnyje ir kartu juokiasi. Vis dėlto kur kas nuostabiau parodyti, kaip mano sukurtos būtybės reaguoja, mąsto ir elgiasi lyg tikri žmonės”, - sako P. Dumala, kalbėdamas apie “Nusikaltimą ir bausmę”. Režisierius siekia sukurti animacinį psichologinį filmą. Įprasta manyti, kad animaciniai filmai turi būti arba smagūs, arba didingo meno vizijos. Tuo tarpu P. Dumala skverbiasi į žmogaus mintis ir įrodo, jog animacija tinkama išreikšti svarbiausias žmogiškas vertybes.

Režisierius prilygina animacinį filmą sapnui, turėdamas omenyje, kad sapnai – tai jau sukurti ir užrašyti paruošti kūriniai. Šią mintį įtaigiai iliustruoja pilnas grostesko, bet kartu ir filosofinis, pritvinkęs Nikolajaus Gogolio ir Franco Kafkos dvasios animacinis filmas „Kojos laisvė“ kuriame miegantis vyriškis staiga skyla į dalis ir visos jo kūno dalys ima gyventi atskirus gyvenimus. Ryte nuskambėjus žadintuvui, kūno dalys grįžta, išskyrus kairę koją, kuri užsiaugina sparnus ir išskrenda.

P. Dumalos animaciniuose filmuose galima atpažinti didžiųjų Europos tapytojų vaizdines “citatas”. Pats animatorius tai patvirtina, sakydamas, jog kuriant, pavyzdžiui, “Švelniąją” jį įtakojo Munchas, Rembrantas, Vermejeris. Animacijai kurti naudojamas gipso plokštes P. Dumala, tepdamas keliais dažų sluoksniais, praturtina taip, kad faktūra primena senųjų meistrų darbus.

Kalbėdami apie unikalią animatoriaus naudojamą techniką kino kritikai pastebi, kad P. Dumala yra vienas iš nedaugelio šiuolaikinių kūrėjų, kuriems pavyko pridėti ką nors nauja prie glausto animacinių technikų sąrašo. Dažydamas ir perdažydamas, gramdydamas ir trindamas tą patį vaizdą, šis menininkas pasiekia gražų švelnų perėjimą tarp epizodų ir stebėtinai turtingą faktūrą, primenančią tapybos drobę.

Ketvirtasis Tarptautinis Kauno kino festivalis, kuriame bus galima pamatyti pilnus šešėlių ir kartu subtilios poetikos P. Dumalos animacinius kūrinius, vyks spalio 1 – 17 dienomis Kaune ir Vilniuje, kino teatruose „Forum Cinemas“, „Pasaka“ ir „Skalvija“. Režisierius P. Dumala su žiūrovais susitiks spalio 15-17 d. kino teatruose „Pasaka“ ir „Skalvija“. Visa festivalio programa ir daugiau informacijos apie festivalį - svetainėje www.kinofestivalis.lt.